DVD – recension på filmen Trash

Trash är ett samarbete mellan brittisk och brasiliansk filmindustri. Den brasilianska ekonomin har under slutet av 2000-talet varit på frammarsch och det har även påverkat kulturen i landet, och framför allt filmindustrin. Det började med Guds Stad (2002) och fortsatte med Tropa de Elite (2007).

· Publicerad: 5 augusti 2015 · 17.53.

Filmen Trash hade svensk biopremiär på Stockholms Filmfestival i november förra året och släpptes på DVD och Blu-ray den 3 augusti 2015. Den handlar om tre unga tonåringar som jobbar med att samla skräp på en sopptipp i en av Rios förstäder. När de hittar en plånbok blir de jagade av polisen som är ute efter någonting viktigt som fanns i den. Nu måste pojkarna ta reda på sanningen och samtidigt överleva.

Annons ▾

Trash som är regisserad av Stephen Daldry (Billy Elliot, Timmarna) är en mix av Guds Stad och Tropa de Elites båda storys. Filmen vill berätta om hur det kan se ut för unga killar i det moderna brasilianska samhället, samtidigt som man vill berätta om korruption och övervåld i de högre samhällsklasserna. Det här har blivit synonymt med brasiliansk film och tyvärr blir aldrig storyn så speciellt originell i Trash.

Däremot har man försökt att få en mer internationell prägel på Trash. Skådespelaren Marin Sheen har en betydande biroll som en katolsk präst och hans assistent spelas av Rooney Mara som bl.a kunde ses i den amerikanska filmatiseringen av Män som hatar kvinnor. Men den största tillgången för filmen kan ändå vara Wagner Moura, som slog igenom i Tropa de Elite och kunde ses i sci-fi filmen Elysium för ett par år sen.

Han blir den länk som för samman den brasilianska och internationella filmen även om hans roll är ganska liten. Trash är sevärd och bra, men på grund av att filmen inte bidrar med något nytt försvinner den ganska lätt i mängden. Vilket är tråkigt då den är typen av seriös film borde få mer utrymme.

FIKK - För att alla behövs