Sverige kammar hem det bästa turiståret någonsin för utländska turisters övernattningar i Sverige. Det blir tydligt när SCB och Tillväxtverket just summerat 2015. Internationella övernattningar på hotell, vandrarhem och campingplatser och i stugor och lägenheter ökade med 10,5 procent. Starkast ökning kommer från Norge, Tyskland och Danmark.

– Detta är glädjande nyheter och ett betydelsefullt kvitto på att det arbete som besöksnäringen och Visit Sweden gör ger resultat. Sveriges varumärke blir allt starkare och främst är det naturen och livsstilen i Sverige som lockar turisterna, säger Thomas Brühl, vd på Visit Sweden.

Visit Sweden arbetar med att marknadsföra Sverige och svenska upplevelser. Företaget är verksamma i bland annat Norge, Danmark, Finland, Ryssland, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Frankrike, Italien, Spanien, USA, Kina och Indien.

Bilden av resmålet Sverige är generellt sett positiv och det finns en fortsatt stor potential för besöksnäringen att öka exportintäkterna från utländsk turism. Många människor utomlands är intresserade av svenskarnas balanserade livsstil, aktiva upplevelser i naturen , moderna och trendiga städer, shopping och familjeattraktioner.

Enligt preliminära siffror från UNWTO, FNs turismorganisation, ökade inresandet till europeiska länder med 5 procent under 2015, räknat i antal ankomster.

Pin It on Pinterest